Sauna v záhradnom domčeku – vaše domáce wellness

Ak aj vy patríte k tým, ktorí sa radi a poctivo starajú o svoje zdravie a udržujú sa v kondícii, aby predišli nepríjemným návštevám lekára alebo dokonca nemocnice, potom by vás mohol zaujímať nasledujúci článok. Sauna totiž patrí medzi výborné prostriedky na posilnenie celkového zdravia.

Ak máte svoju záhradu, tak patríte medzi tých šťastnejších.  Pozitívne účinky na zdravie sa preukázali nielen pri samotnom saunovaní, ale aj pri záhradkárčení, ktoré je často radené medzi terapeutické praktiky aj v rehabilitačných centrách. Tiež vie pomôcť výrazne pri výžive, a to s čo najväčším podielom vlastnoručne vyrobeného (najlepšie organicky) ovocia a zeleniny. V rámci tohto tria:

  • Relaxačné záhradkárčenie
  • Rastlinná výživa z vlastnej záhrady
  • Sauna

Dnes by sme sa chceli zaoberať predovšetkým saunou a tým, ako ju čo najlepšie zariadiť u vás doma.

Ako sauna zlepšuje zdravie?

Ukázalo sa, že sauna v záhradnom domčeku v zásade obsahuje štyri oblasti, ktoré posilňujú vaše zdravie:

  1. Saunovanie zlepšuje krvný obeh
  2. Saunovanie pomáha predchádzať prechladnutiu
  3. Saunovanie posilňuje obehový systém
  4. Saunovanie pôsobí relaxačne

Teplo v saune otvára periférne cievy, krvný tlak mierne klesá a srdce môže ľahko pumpovať krv do všetkých oblastí, ktoré sú v bežnom živote nedostatočne zásobené krvou. Tento efekt je zvlášť zreteľný na pokožke: po saune je dobre zásobená krvou, ružová a jemná. Nahromadené konečné metabolické produkty alebo toxíny, ktoré sa prednostne vylučujú potom, opustili tkanivá, ktoré sú dobre prekrvené a zásobené živinami a kyslíkom. Rovnaký účinok má nielen na pokožku, ale na celé telo. Napríklad na vnútorné tkanivá okolo orgánov a svalov, ako aj na všetky oblasti tela, ktoré sú vyživované iba veľmi jemnými arteriolmi. Prvý bod: „Zlepšený krvný obeh“ tiež zahŕňa detoxikáciu a prísun živín a kyslíka, ktoré majú celkovo omladzujúci účinok.

Sauna ako aktívna prevencia

Prevencia sa týka prechladnutí, takzvaných „chrípkových infekcií“, ako aj kardiovaskulárnych chorôb a symptómov súvisiacich so stresom. Je zrejmé, že u človeka s dobrým celkovým zdravím a silnou imunitou je chrípka menej pravdepodobná, ako u niekoho, kto sa menej stará o svoje telo a myseľ. Aby sme pochopili, ako sauna zabraňuje rozvoju srdcových a obehových chorôb a chorôb súvisiacich so stresom, mali by sme si najskôr opísať, ako by malo saunovanie ideálne vyzerať – aj pre nováčikov v saune.

Sauna v záhradnom domčeku: ako na to?

Sauny nie sú nijako extra náročné; naopak: zážitok z extrémnych horúčav je zaujímavý, dokonca zábavný, a to najmä vtedy, keď máte dostatočné povedomie o tele, aby ste mohli pocítiť pozitívne účinky saunovania niekoľko dní po udalosti. Existuje však niekoľko pravidiel, ktoré je potrebné dodržiavať, aby bol výlet do záhradnej sauny úspešný:

  1. Mali by ste nastaviť teplotu tak, aby bola mimoriadne teplá, ale aby ste ju prežívali bez bolesti na pokožke. Pre začiatočníkov často stačí 70 až 80 ° C, zatiaľ čo časté sauny uprednostňujú okolo 90 ° C. Tieto teploty sú určené pre suchý vzduch. Pri prilievaní vody dávajte pozor, aby ste sa neoparili, pretože vnímaná teplota stúpa so zvyšovaním vlhkosti.
  2. Vyberte si sedadlo vyššie pre väčšie teplo a nižšie pre menšie teplo. Sedenie trvá 10 až 15 minút.
  3. Ihneď po samotnom saunovaní by mala byť vonkajšia strana tela čo najdôkladnejšie ochladená, aby sa kožné bunky opäť stiahli. Uprednostňovaným spôsobom je ponorenie do čo najchladnejšieho vodného kúpeľa. Pokiaľ nemáte vedľa záhradnej sauny zamrznuté jazero s rozpílenou ľadovou plochou, mali by ste z dôvodu čistoty pot krátko opláchnuť pod studenou sprchou. Toto ochladenie je samozrejme šokom. Pokožka je dôkladne ochladená, kožné bunky a periférne arterioly sa sťahujú, potenie sa zastaví, ale vo vnútri tela zostáva zvýšená teplota („umelá horúčka“), čo je jedným z dôvodov zlepšenej obrany proti infekcii saunou.
  4. Potom urobte fázu odpočinku. Je dobré, ak má záhradný domček, do ktorého ste saunu nainštalovali, krytú terasu, pretože tu môžete relaxovať v útulnom lehátku zabalenom v teplej deke. To je možné v každom ročnom období, s prikrývkou navyše aj v zime. Toto je meditatívna fáza, v ktorej sledujete svoje telo, keď sa extrémne ochladená pokožka pomaly zvnútra zahrieva. Nasleduje príjemná fáza, v ktorej sa telo a myseľ opäť uvoľnia, synchronizujú a spracujú pozitívne účinky detoxikácie, krvného obehu, prísunu kyslíka a v neposlednom rade aj psychické zážitky – ponoriť svoje prehriate telo do studenej vody s trochou odvahy. V tejto fáze sa prejavia účinky sauny na zmiernenie stresu.

Kardiovaskulárny tréning v saune

Prežívanie rýchlych zmien medzi extrémnymi horúčavami a v ideálnom prípade extrémnymi chladmi je v skutočnosti pre obehový systém výzvou. Za všetko tu hovorí zvýšený srdcový rytmus. Celkovo je však táto námaha obehového systému zdraviu prospešná. Sauna je „tréning“ pre krvný obeh, rovnako ako zdvíhanie činiek je tréningom pre biceps. Tip: Ak máte v anamnéze kardiovaskulárne choroby, najlepšie je poradiť sa so svojím lekárom skôr, ako sa začnete saunovať. A začnite opatrne a najskôr uvidíte, ako vaše telo reaguje. Ako získate saunu v záhradnom domčeku? K dispozícii sú vstavané sauny, ktoré je možné zabudovať do voľných priestorov, či už sú v dome alebo v záhradnej chatke. Tieto zariaďovacie predmety vyžadujú určité odborné znalosti a zaberajú tiež veľa miesta, pretože medzi stenou miestnosti a samotnou saunovou kabínou je zvyčajne potrebné dodržať voľný priestor. Najjednoduchšie je objednať si rovno takzvanú „záhradnú saunu“ – záhradný domček s plne nainštalovanou saunou. Preštudujte si našu ponuku tu a vyberte si, čo vám najviac vyhovuje – od jednoduchej chatky v záhrade až po SPA s ďalšími miestnosťami, šatňami, sprchami a krytými terasami pre fázy odpočinku.